وبلاگی برای زندگی

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَّلیُِکَ الفَرَج

وبلاگی برای زندگی

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَّلیُِکَ الفَرَج

وبلاگی برای زندگی

در نشر مطالب کوشا باشید.
و نظر هم فراموش نشود...
یا علی....التماس دعا

آخرین نظرات

۲۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

«مبانى و فلسفه احکام اسلام»

*********************************************
1_در خطبه معروفى که فاطمه زهرا(علیها السلام) در جمع صحابه ایراد فرمود و پس از ماجراى سقیفه ابو بکر را مورد اعتراض قرار داد، آمده است: بندگان خدا! شما مسئولانِ امر و نهى پروردگار و حاملانِ دین و وحى او و نمایندگان خدا بر خویشتن و مبلّغان او به سوى امت ها هستید. پاسدار حق الهى میان شما، و حافظ پیمان خداوند در دسترس همه شماست. آن چه پیامبر پس از خود میان امت به یادگار نهاده کتاب ناطق الهى و قرآن راستگو و نور آشکار و روشنایى پر فروغ است. کتابى که دلائلش روشن، باطنش آشکار، ظواهرش پر نور و پیروانش پر افتخارند. کتابى که پیروان خود را به بهشت فرا مى خواند، و مستمعان خویش را به ساحل نجات رهبرى مى کند، از طریق آن به دلائل روشن الهى مى توان رهنمون گشت، تفسیر واجبات او را دریافت و از محرّمات نهى شده اش اجتناب کرد و براهین روشن و کافى را بررسى و دستورات اخلاقى مجاز و مشروع را در آن، مکتوب یافت.

*********************


2_در همین خطبه به فلسفه قانونگذارى در اسلام پرداخته و فرموده است: خداوند ایمان را سبب تطهیر و پیراستگى شما از شرک، نماز را وسیله پاکى از کبر و غرور، زکات را موجب تزکیه نفس و افزایش روزى قرار داد. روزه را عامل تثبیت اخلاص، حج را وسیله تقویت آیین اسلام، عدالت را مایه هماهنگى و یکپارچگى دل ها، اطاعتِ ما را باعث نظام و سامان ملت اسلام، امامت ما را أمان از تفرقه 
۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۵۸
محمد صابری

«خودشناسی و خداشناسی (معرفة نفس)»


هدف علم اخلاق،تهذیب نفس و سعادت انسان است ورسیدن به آن جز از راه خودشناسی امکان ندارد.

*نفس انسان توانایی دارد که از فرشتگان پیشی گیرد وبه جایی برسد که با خداوند دو کمان یا کمتر فاصله داشته باشد.

و میتواند تا جایی پیش رود که از حیوانات هم پست تر گردد.

.............................

نکته:انسانها در وجدان نا خود آگاه خویش از معرفت(خودشناسی)بهره مندند.

ولی آنچه مهم است آن است که انسان آگاهانه در راه شناخت خود قدم بردارد که این منشا ثواب وعقاب است.تا به این وسیله خدارا بشناسد وبه مسئولیت های انسانی والهی خود راه یابد.

(این معرفت است که غفلت از آن موجب خسران ابدی است)

...........................

*وتنها عبادت مقبول ومفید عبادتی است که توأم با آگاهی باشد،که این عبادت به انسان و موجودات عاقل اختصاص دارد.


*****************************************************************


«اهمیّت خود شناسی از نظر روایات»


1_ پیامبر اکرم (ص):کسی که خودرا شناخت خدای خودرا شناخته است.


2_حضرت علی (ع):برترین معرفت آن است که انسان نفس خود را بشناسد.


3_پیامبر اکرم (ص):داناترین شما نسبت به خدا آن کسی است که به  نفس خود داناتر باشد.


4_حضرت علی (ع):آن کس که قدر خودرا نشناخت هلاک خواهد شد.

*کسی که برای خودشناسی گام برندارد و بی توجهی کند برای خود ارزش قائل نشده است.


5_ حضرت علی(ع):برترین شناخت ها،شناخت نفس است.


6_ حضرت علی (ع):در شگفتم ا کسی که گمشده خودرا میجوید،در حالیکه نفس خودرا گم کرده و در جست و جوی آن نیست.


7_ حضرت علی (ع):شگفتا کسی که خودرا نمیشناسد، چگونه پروردگار خویش را میشناسد.



«برگرفته شده از کتاب اخلاق عملی آیت الله مهدوی کنی(رحمت الله علیه)»


۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۲۶
محمد صابری

«مواردی که موجب افزایش روزی با برکت است»

******************************************

1.پرداخت های واجب مادی (زکات و خمس).

2.بر پاداشتن نماز،همراه با خشوع وخزوع.

3.نگهداری صحیح از امانت.

4.خدمت به پدر و مادر.

5-صدقه دادن.

6.صله ارحام.

7.نیت خیر داشتن و خیر خواهی برای همه مردم.

8.خدمت به مردم.

9.پیوسته با وضو بودن.

10.استغفار.

11.بیداری ما بین طلوعین.

12.سحر خیزی و نماز شب خواندن.

13.خواندن ذکر های خاص ونماز های مستحبی.

14.خواندن بعضی از سوره های قرآن.

15.خواندن دعا های مخصوص.

16.رعایت موارد بهداشتی،از جمله ناخن گرفتن.

..........................................................................................

«مواردی که روزی را کم میکند»

******************************************

1.انجام گناهان کبیره.

2.اهانت به نعمت های الهی.

3.سبک شمردن نماز.

4.رعایت ننمودن اقتصاد واعتدال در زندگی.

5.عجله در خارج شدن از مسجد.

6.انجام فعالیت اقتصادی قبل از طلوع آفتاب.

7.دروغ گفتن و لعنت نمودن فرزندان.

8.ما بین نماز مغرب وعشا خوابیدن.

9.عادت به دروغ گفتن وسوگند خوردن.

10.روابط ناسالم جنسی.

11.زیاد شنیدن غنا.

12.با بستگان نزدیک قطع رابطه کردن.

13.ربا خواری.



«در مطالب بعدی هرکدام از این موارد،شرح داده خواهد شد» 

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۰۸
محمد صابری

اگـــــر آن تــــرک شیـــــرازی به دســت آرد دل مــا را
                     
           به خــــال ھنــدویـش بخشـــم سمـــرقند و بخـــارا را


بــده ســـاقی مــی باقی که در جنت نخـواھـی یافت
                                کنــــــار آب رکـــــن آبـــــــاد و گلگشـــــت مصـــــلا را


فغــــان کـاین لولیــان شــوخ شیـرین کــار شھرآشوب
                                چنــان بـردند صبــر از دل کـــه ترکــان خـــوان یغمــا را


ز عشـــق ناتمـــام مـــا جمــال یـار مستغنــی اســت
                                به آب و رنـگ و خـــال و خـط چـه حــاجت روی زیبـا را


من از آن حســن روزافزون که یوسف داشت دانستــم
                                کـــــه عشـــق از پــرده عصمـــت بــرون آرد زلیخــا را


اگــــر دشنــــام فرمـــــایی و گـــر نفـــرین دعــا گویم
                                جـــــواب تلــــــخ میـــزیبــــد لــــب لــعــل شکــرخا را


نصیحــت گـوش کـن جــانا کـه از جــان دوستتـر دارند
                                جــــــوانــان سعـــــادتمنـــــد پنـــــد پیــــــــر دانـــا را

        
حـــدیــث از مطـــرب و مـِـی گــو و راز دھــر کمتر جو

                                کـــه کس نگشود و نگشـــاید به حکمـت این معما را


غـزل گفتی و در سفتی بیـا و خــوش بخــوان حــافظ

                                کـــه بر نظـــــم تو افشــــاند فلک عقــــــد ثـــــریـا را


۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۰۰
محمد صابری

«برکت صلوات»


*********************************************

«باریدن طلا از آسمان»

در حکایـات الصـالحین آورده انـد که : فقیری محتـاج و عیـالوار، برای طلب پول از خـانه بیرون آمـد، نمی دانست که به کجا برود. ناگاه گذارش به کنار مجلس واعظی افتاد که حاضران را به فرستادن صلوات ترغیب می فرمود. آن فقیر در آن جا ایستاد و شنید که واعظ می گفت : در فرسـتادن صـلوات ، تقصیر مکنید که اگر توانگر بر آن سرور صلوات فرستد، در مالش برکت به هم می رسد و اگر فقیر صلوات فرستد، حق تعالی از آسمان روزی بر او می فرستد. آن فقیر از آن مجلس بیرون رفت و به فرستادن صلوات مشغول شد، بعد سه روز، از ویرانه ای می گذشت ، پایش به سـنگی خورد. آن سـنگ کنده شد و سـبوی پر از زر، در زیر آن سـنگ ظاهرگردید. آن مرد گفت : وعده روزی من از آسـمان است ، و روی زمین را نمی خواهیم ، و آن سـنگ را در جای خود گذاشت و به خـانه آمـد، صورت حـال را بـا زن گفت . آن مرد، همسـایه ای داشت که یهودی بر بـام خـانه خود بود؛ و حکایت آن مرد را که با زنش می گفت ، شـنید. و فی الحال ، از بام فرود 
۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۵۷
محمد صابری

«بسم الله الرحمن الرحیم»


مسأله امام مهدى منتظر که اسلام و ادیان پیشین وعده آمدنش را داده اند پیش از آن که یک مسأله دینى یا اسلامى باشد یک مسأله انسانى است، چرا که این مسأله تعبیرى دقیق از ضرورت تحقق کامل آرزوهاى انسانى است.
مذهب اهل بیت(ع) با اعتقاد به امامت حضرت محمد بن حسن مهدى(ع) که در سال ٢٥٥(هـ .ق) به دنیا آمده، زمام امور امامت و رهبرى را در سال ٢٦٠ (هـ .ق)، به دست گرفته و تاکنون زنده است و مسئولیت هاى رسالى خویش را از راه پیگیرى رویدادها به دوش مى کشد، از سایر مذاهب متمایز مى گردد. به عقیده پیروان این مذهب، حضرت امام عصر(ع) همواره با تحولات جهانى همراه بوده و منتظر
فراهم آمدن شرایط خاصى است که باید براى ظهورش در جهان بشریت به وقوع بپیوندد. چرا که باید همه توان و نیروى تمدن هاى جاهلى به مصرف برسد و بشریت به مرحله اى صعود نماید که دروازه هاى دل و جان خود را براى دریافت هدایت الهى از یک رهبر ربانى که توانایى رهبرى همه عالم را آنچنان که خداوند متعال خواسته است داشته باشد، بگشایند.
و این شخص کسى نیست جز دوازدهمین امام از اهل بیت(ع) همانان که حضرت رسول اکرم(صلى االله علیه وآله) به امامتشان تصریح کرده و امت خود را به آمدن آن ها بشارت داده است.
۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۰۷
محمد صابری

«بسم الله الرحمن الرحیم»


امام حسن عسکرى(ع) سیزدهمین معصوم و یازدهمین امام از امامان اهل بیت(علیهم السلام) پس از پیامبر اکرم(صلى االله علیه وآله) مى باشد.
آن حضرت در سایه پدر بزرگوار خود حضرت امام هادى(علیه السلام) رشد و پرورش یافته و در دانش و زهد و پرهیزگارى سرآمد مردم روزگار خویش گردید. حضرتش مدت بیست و دو یا بیست و سه سال از عمر شریف خود را در کنار پدر به سر برده و در طول این مدت میراث امامت و نبوت را از وى دریافت نمود.
آن حضرت از نظر علم و عمل، رهبرى و مجاهدت، و خیرخواهى براى امت جدّ خود حضرت محمّد(ص) بسان پدران بزرگوار خود بود.
شایستگى حضرت امام حسن عسکرى(ع) براى امامت و پیشوایى مسلمین از زمان حیات پدر بزرگوارش حضرت امام هادى(ع) در میان مردم به ظهور و بروز رسیده و در نزد اصحاب خاص امام هادى (ع) و عامه مسلمانان این مسأله به اثبات رسیده بود که آن حضرت پس از پدر بزرگوار خود امام مفترض الطاعه در میان مسلمانان است.
۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۰۱
محمد صابری
«بسم الله الرحمن الرحیم»


امام علىّ بن محمد(ع)،دهمین امام از اهل بیت (علیهم السلام) مى باشد که خداوند متعال هر گونه پلیدى را از آنان دور ساخته و آنان را پاک و پاکیزه گردانیده است.
خاستگاه این امام بزرگوار همان خاستگاه رسالت و نبوّت اسلامى بوده و او یکى از شاخه هاى این خاندان پاکیزه نبوى است که خطّ و روش پاک و پاکیزه حضرت محمّد خاتم الانبیا را براى جامعه بشرى ترسیم نموده و همه مکارم و آثار گرانسنگ این خاندان را که خداوند متعال به هدایت خاصّه به آنان عنایت فرموده در خود جمع داشته است. آن حضرت در تمام طول زندگى شریف خود همواره رضاى خداوند متعال را بر هر چیز دیگرى مقدّم مى داشته است.
۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۴۴
محمد صابری

«بسم الله الرحمن الرحیم»

حضرت امام ابوجعفر، محمد بن على جواد (علیه السلام) نهمین امام از خاندان رسالت است که حضرت ختمى مرتبت، به فرمان خداوند امر امامت را به آنان سپرد تا پس از وى مسئولیت و راهبرى امت و جامعه را بر عهده گیرند،همان هایى که قرآن، عصمت شان را بیان و روایات متواتر بر امامت شان تصریح کرده است. امام جواد(ع) همانند پدران گرامى اش آینه تمام نماى والایى ها و بزرگوارى هایى بود که دارنده آن ها را شایسته امامت و رهبرى انقلابى الهى مى کرد.
حضرتش در هفت سالگى، امامت عامه را بر عهده گرفت. اگر چه در آن روزگار رهبرى و امامتِ خردسالى امرى نامأنوس بود و شاید بودند کسانى که کینه توزانه بر آن خرده مى گرفتند
۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۱۸
محمد صابری

صـــلاح کـــــار کجـــا و مــــن خــــراب کجـــا
                                        ببین تفــــاوت ره کـــز کجـــاست تا به کجــا

دلــم ز صومعـــه بگـــرفت و خرقــه سالوس
                                        کجــاست دیر مغـــان و شـــراب نــاب کجـــا

چــه نسبت است به رندی صلاح و تقــوا را
                                        سمــــاع وعـــظ کجـــــا نغمـــه رباب کجــــا

ز روی دوست دل دشمنــــان چــــه دریــابد
                                        چــراغ مـــرده کجــــا شمــع آفتـــاب کجــــا

چو کحــل بینش ما خـاک آستان شماست
                                        کجــــا رویــم بفــــرما از این جنـــــاب کجـــا

مبین به سیب زنخدان که چاه در راه است
                                        کجــا ھمیروی ای دل بدین شتــــاب کجـــا

بشــد کـــه یاد خوشش باد روزگار وصـــال
                                        خود آن کرشمـه کجـا رفت و آن عتـاب کجـا

قرار و خواب ز حافظ طمع مـدار ای دوست
                                        قـــرار چیست صبوری کـدام و خـواب کجـــا

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۰۹
محمد صابری