وبلاگی برای زندگی

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَّلیُِکَ الفَرَج

وبلاگی برای زندگی

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَّلیُِکَ الفَرَج

وبلاگی برای زندگی

در نشر مطالب کوشا باشید.
و نظر هم فراموش نشود...
یا علی....التماس دعا

آخرین نظرات

۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است




زندگینامه شیخ رجبعلی نکوگویان (خیاط) است که انسان پس از مطالعه آن می فهمد که
چقدر عجایب در ماوراء این عالم وجود دارد و ما از آنها غافلیم.


دریافت
حجم: 523 کیلوبایت
۰ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۲۲
محمد صابری

توضیحاتی در مورد کلمه تذکّر که در مطلب قبل به آن اشاره شده بود.


******************************************

سخنان شیخ رجبعلی خیاط پیرامون (قرب به خدا)،(محبت به خدا)و(سیر به سوی خدا) که کاملا کلمه تذکر در آن تفهیم خواهد شد 

(انشاالله)


باید از حالا اوستا ( استاد) را عوض کنی،یعنی: تاکنون هر کاری می کردی برای خودت می کردی، از این به بعد هر کاری می کنی برای خدا بکن و این نزدیک ترین راه به خداست.


                                       گَر زِ خویشتن رستی با حبیب پیوستی

                                                                                       ورنه تا ابد می سوز کار و بار تو خام است


*************************************************


کارها را بایستی برای او بکنی، آن هم با محبت او

یعنی: او را دوست داشته باشی و اعمالت را به دوستی او انجام دهی، داشتن محبت به خدا، و انجام عمل بر ای خدا سرّ همه ترقیات معنوی بشر است، و این در سایه مخالفت با نفس است، بنابراین تمام ترقیات بشر در مخالفت با نفس است، تا با نفس کشتی نگیری و زمینش نزنی، ترقی نمی کنی.


درباره خودبینی می فرمود:

                                              این جا تن ضعیف و دل خسته می خرند

                                                                                          بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است


*************************************************


و می فرمود:

قیمت تو به اندازه خواست توست، اگر خدا را بخواهی قیمت تو بی نهایت است واگر دنیا رابخواهی قیمت تو همان است که خواسته ای.


هی نگو دلم این طور میخواهد، دلم آن طور میخواهد، ببین خدا چه میخواهد، وقتی مهمانی می دهی، هر کسی را که خدا بخواهد دعوت می کنی یا هر کسی که دلت بخواهد، تا وقتی پیرو خواهش های دل باشی به جایی نمی رسی، دل خانه خداوند است، کسی دیگر را در آن راه نده،فقط بایستی خدا در دل تو باشد و حکومت کند و لاغیر.


*************************************************


از حضرت علی(ع) سؤال کردند از کجا به این مقام رسیدید؟

فرمود:

«در دروازه دل نشستم و غیر خدا را راه ندادم »



«منبع:کتاب کیمیای محبت(زندگانی شیخ رجبعلی خیاط)»

۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۱۳
محمد صابری

«سیر در آفاق و انفس (تفکر و تدبر)»


تذکر وتفکر پا به پای یکدیگرند.گاهی تذّکر مقدمه تفکر و گاهی تفکر زمینه ساز تذکر،تفکر اساس تکامل مادی و معنوی انسان است.واورا از بسیاری موجودات متمایز می سازد.


ودر واقع تفکر،انسان را از مرحله احساس(مرتبه حیوانی) به مرحله تعقّل (مرتبه انسانی) میرساند. 


تفکر روح انسان را بیدار میسازد و آنرا به پرواز وا میدارد.


************************************


«الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

  • «آنان که خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو خفته ، یاد می کنند و در آفرینش آسمانها و زمین می اندیشند : ای پروردگار ما ، این جهان را به بیهوده نیافریده ای ، تو منزهی ، ما را از عذاب آتش بازدار»


************************************

از این آیه برداشت میشود که ذکر بدون فکر و فکر بدون ذکر کارساز نیست،درصورت همراهی هردو انسان را از مرتبه حیوانی به مرتبه عرفانی و خداجویی میرساند.


*****************************************************************


«تفکر و تدبر از دیدگاه روایات»


1_حضرت علی (ع) فرمود: به وسیله تفکر دل خودرا بیدار کن.


2_و فرمودند:خوشا به حال کسی که دلش را با فکر و زبانش را باذکر مشغول سازد.


3_ونیز فرمودند:بیشترین عبادت ابوذر تفکر و پند گرفتن از حوادث است.


امام رضا (ع) فرمودند:عبادت آن نیست که انسان فراوان نمازگزارد و روزه بدارد،بلکه عبادت،تفکر در امر خداوند عزوجّل است.


*****************************************************************

*حقیقت عبادت تنها تفکر در جهتی است که بر خدا وامر واراده او جهت داشته باشد.وبه هر چیز که فکر می کنیم مظهر اراده و تجلّی او را در آن ببینیم.(یعنی تفکر همراه با ذکر و یاد خداوند)



۳ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۰۳
محمد صابری

مقصود اهل معرفت از فیض، همان چیزی است که در فلسفه از آن به بخشش وجود(اعطای وجود) تعبیر می‌آورند. توضیح این‌که از نظر اهل معرفت، ذات متعالی خداوند هستی محض است، شدت و کمال هستی او موجب تحقق موجودات، و به بیان دقیق‌تر موجب عشق به ظهور و تجلی می‌گردد. بکار گیری کلمه‌ی فیض برای اشاره به کمال وجودی حضرت حق است، زیرا کلمه فیض در لغت به معنای پر شدن ظرف از آب و جارى شدن از آن است.در نظر اهل معرفت گویا ذات باری تعالی سرچشمه و جوشش وجود است. البته اهل معرفت فیض را به اقدس و مقدس تقسیم می‌کنند. 

*******************************************************************************

چنان که ملاصدرا بیان می‌کند جود، اعطائی است که بدون عوض صورت پذیرد.
توضیح آنکه اعطاء و بخشش دو گونه است:
۱. معامله : عبارتست از اینکه چیزی را عطا کنی و در مقابل آن چیزی دریافت کنی؛ خواه آن عوض، عین باشد یا به نیکی یاد کردن یا دعا و یا حتی حاصل شدن صفت کمالیه یا برطرف شدن رذیلت اخلاقی باشد. به عبارتی معامله عبارت از آن است که بخشنده در اعطاء و بخشش خود، غرض یا رغبتی داشته باشد و به هر حال یک کمالی برای او حاصل می‌شود.

۲-جود: بخشش و احسانی است که معطی، در آن هیچ هدف یا فایده‌ای برای خود نداشته باشد و تنها از آن جهت که احسان است آن فعل از فاعل صادر می‌شود. طبق تعریفی که از "جود" ارائه شد، معلوم می‌شود که نه تنها فیاضیت و اعطاء خداوند به نحو جود می‌باشد بلکه بالاتر آن که هیچ کس غیر از خداوند به این معنا، جواد نخواهد بود.

با توجه به تعاریف بالا منظور از فیّاضیت خداوند واین که خداوند به خاطر فیّاضیّتش انسان را خلق کرده این است که خداوند که منشأ بخشش و عطاست،وجودیّت انسان را به او عطا کرده واین وجودیت وخلق انسان از عطای خداوند است.

۱ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۴۲
محمد صابری

در آفرینش انسان دو مسئله وجود دارد:


1.علت از جانب فاعل (خداوند)

2.هدف فعل (انسان) که سر انجام علت اول است.


هدف فعل که همان تکامل او وسیر به سوی خداوند است.


امّا علّت فاعل:

فیّاض بودن و جواد بودن از صفات خداوند است.


(اسراء،آیه 20) «و عطای پروردگارت منع نشده است»

یعنی برای عطا کردن محدودیتی از جانب پروردگار نیست و هر محدودیتی از جانب پذیرنده عطا است.


واین فیّاض بودن به وسیله ی خالقیّت محقّق میشود.پس لازمه ی فیّاض بودن خالقیت است.

یعنی اگر چیزی لایق آفریدن باشد وخدا آنرا نیافریند،این نیافریدن با توجه به خیر بودن وجود،منع از خیر است و بُخل محسوب میشود وبُخل از خداوند محال است.

پس اگر سوال شود که چرا خلق کرد جواب اینست که:چون خداوند است.


پس آفرینش فیضی از جانب خداوند است وکمال انسان فیضی دیگر که سرانجام وغایت فیض نخستین است.


(واما در مورد هدف فعل (تکامل انسان) به طور مفصّل در مطالب بعدی بحث خواهیم کرد)


۲ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۴۲
محمد صابری

1) انسان جانشین خداوند است.

...........................................................................

2) انسان مسجود فرشتگان.

...........................................................................

3) ظرفبت علمی انسان بزرگترین ظرفیت علمی یک مخلوق است.

...........................................................................

4) فطرت انسان خداشناس است و در عمق وجدانش به خدای خویش آگاهی دارد.

...........................................................................

5) روح خداوند در انسان دمیده شده.

...........................................................................

6) انسان خلقتی است برگزیده شده و انتخاب شده.

...........................................................................

7) انسان شخصیتی مستقل وآزاد دارد وامانت دار الهی است ورسالت ومسئولیت دارد.

...........................................................................

8) انسان دارای اختیار و آزادی در انتخاب راه است.

...........................................................................

9) انسان دارای کرامت ذاتی و شرافت و برتری نسبت به سایر مخلوقات است.

...........................................................................

10) زمین وآسمان وآنچه در آنهاست مسخّر انسان است.

...........................................................................

11) خداوند تنها به خلقت انسان مباهات کرده است.

...........................................................................

12) انسان از وجدان اخلاقی برخوردار است و به حکم الهام فطری زشت وزیبا را درک میکند.

...........................................................................

13) مقام ارجمند انسان آنقدر رفیع است که جز با یاد واُنس با خداوند باهیچ چیز آرامش نمیگیرد.

...........................................................................

14) انسان تنها برای پرستش خداوند آفریده شده است.

...........................................................................

15) انسان جز در پرستش خدا وجز با یادخدا خود را نمی یابد.

...........................................................................

16) انسان فقط برای این عالم خلق نشده است و جایگاه همیشگی او قیامت ونعمت ابدی است.

...........................................................................

17) انسان دارای نفس مطمئنه است وفقط برای مسائل مادی کار نمیکند و جز رضای آفریننده مطلوب دیگری ندارد.

...........................................................................

18) سرانجام انسان به سوی خداست،واخرین سیر کمالش به سوی اوست.

...........................................................................

19) زندگانی پر نعمت و لذت بخش و سعادتمند در دنیا وآخرت همراه با رضایت الهی،مرهون ایمان به خدا وعمل صالح انسان است.

...........................................................................

20) انسان در اثر ایمان وعمل صالح هیچ ترسی از گذشته وآینده نخواهد داشت.

...........................................................................


«برگرفته از کتاب شخصیت انسان از دیدگاه قرآن وروایات آیت الله مهدی حائری»


۱ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۱۱
محمد صابری

«خدا آگاهی (تذکّر)»


تذکر یعنی انسان باید هیشه به یاد خدا باشد و مسئولیت و بندگی خود را فراموش نکند که اگر فراموش کند در نتیجه خودرا فراموش کرده ودر وادی غفلت سرگردان میشود.


*****************************************************************


«خدا آگاهی از نظر روایات»


1_حضرت علی (ع):دائم به یاد خدا باشید که بهترین ذکرهاست.


2_حضرت علی (ع):خدا یاد خویش را وسیله پاکی وصفای دلها قرار داده است.


3_حضرت علی (ع):به درستی که یاد خدا اهلی دارد که آنرا به جای زرق وبرق دنیا برگزیده اند و هیچ تجارت و داد وستدی آنهارا از یاد او باز نمیدارد.


و نیز میفرمایند:ذکر خدا ستون ایمان و نگاه دارنده از وسوسه شیطان است.


۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۰۰
محمد صابری


«بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم»


اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ وَ رَبَّ الْکُرْسِیِّ الرَّفِیعِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ مُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ


خداى اى پروردگار نور بزرگ،و پروردگار کرسى بلند،و پروردگار دریاى جوشان،و فرو فرستنده تورات‏ و انجیل و زبور

.............................................................................

وَ رَبَّ الظِّلِّ وَ الْحَرُورِ وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبِینَ وَ الْأَنْبِیَاءِ وَالْمُرْسَلِینَ


و پروردگار سایه و حرارت آفتاب و نازل کننده قرآن بزرگ،و پروردگار فرشتگان‏ مقرّب،و پیامبران و رسولان

.............................................................................

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْئَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنِیرِ وَ مُلْکِکَ الْقَدِیمِ یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ


خدایا از تو میخواهم به روى کریمت،و به نور وجه نوربخشت،و فرمانروایى دیرینه‏ ات،اى زنده و پا برجاى دائم

.............................................................................

أَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ بِاسْمِکَ الَّذِی یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ


از تو می‏خواهم به حق نامت،که به آن آسمانها و زمینها روشن شد،و به حق نامت که پیشینیا و پسینیان به آن شایسته می‏شوند

.............................................................................

 یَا حَیّا قَبْلَ کُلِّ حَیٍّ وَ یَا حَیّا بَعْدَ کُلِّ حَیٍّ وَ یَا حَیّا حِینَ لا حَیَّ یَا مُحْیِیَ الْمَوْتَى وَ مُمِیتَ الْأَحْیَاءِ


اى زنده پیش از هر زنده ،اى زنده‏ پس از هر زنده،اى زنده در آن وقتى که زنده‏اى نبود،اى زنده کننده مردگان،و میراننده زندگان

.............................................................................

یَا حَیُّ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ،اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمَامَ الْهَادِیَ الْمَهْدِیَّ


اى زنده،معبودى جز تو نیست‏،خدایا برسان به مولاى ما امام راهنماى راه‏یافته

.............................................................................

الْقَائِمَ بِأَمْرِکَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ الطَّاهِرِینَ عَنْ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ


قیام کننده به فرمانت که درودهاى خدا بر او و پدران‏ پاکش،از جانب همه مردان و زنان مؤمن

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۵۳
محمد صابری

«هرسری از این احادیث شامل 10-30 حدیث تصویری میباشد که این سری شامل 10 حدیث تصویری است»


«لطفا نشر دهید»



۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۳۱
محمد صابری