وبلاگی برای زندگی

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَّلیُِکَ الفَرَج

وبلاگی برای زندگی

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَّلیُِکَ الفَرَج

وبلاگی برای زندگی

در نشر مطالب کوشا باشید.
و نظر هم فراموش نشود...
یا علی....التماس دعا

آخرین نظرات

«حضرت امام سجاد (علیه السلام) در یک نگاه»

شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۱ ق.ظ

«بسم الله الرحمن الرحیم»

نام وى على بن الحسین (علیه السلام) و چهارمین امام از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) است. جدش امام امیرالمؤمنین على بن ابى طالب(علیه السلام)،که وصى پیامبر و اولین کسى است که به او ایمان آورده و بنابر آنچه در حدیث صحیح منزلت آمده براى پیامبراکرم (ص) چونان هارون براى موسى بوده است

جده اش فاطمه زهرا(علیها السلام) دخت پیامبر و به توصیف پدر بزرگوارش، پاره تن و جگرگوشه پیامبر و سرور زنان جهان است.

پدرش امام حسین(علیه السلام) یکى از دو سرور جوانان اهل بهشت، فرزند زاده و ریحانه پیامبر است همو که پیامبر در باره اش فرموده است:

حسین منّی و انا من حسین

حسین از من و من از حسینم 

همان کسى که در راه دفاع از اسلام و مسلمین در سرزمین کربلا و در روز عاشورا به شهادت رسید. او یکى از دوازده امامى است که پیامبر اکرم(ص) برامامت ایشان تصریح فرموده و این تصریح در کتاب هایى چون صحیح بخارى، صحیح مسلم و...

چنین آمده است:

« الخلفاء بعدی اثنا عشر آلهم من قریش »

جانشینان بعد از من دوازده تن و همه از قریش مى باشند

آن حضرت در سال سى و هشت (هـ.ق ) به دنیا آمد، البته بعضى تولد ایشان را در سال سى و شش هجرى دانسته اند.

عمر شریف آن حضرت تقریباً پنجاه و هفت سال بوده که از این مدت دو یا چهار سال را در کنار جد بزرگوارش حضرت على(ع) گذرانیده و سپس در مکتب دو سبط پیامبر پدر و عموى گرامى خود امام حسن و امام حسین(علیهم السلام)بالیده و از اقیانوس علوم پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) سیراب گردیده است.

امام سجاد در چنین خاستگاهى، پیشوایى دینى و عالمى نام آور گردید،کسى که در احکام و معارف دینى مرجع مردم و مَثَل اعلاى پرهیزکارى، عبادت و ورع بود، همه مسلمانان به درستىِ اندیشه، دانش و برترى او بر اقران اقرار کرده و آنان که گوش جانشان را بر حقایق گشوده اند بر دانش، مرجعیت و رهبرى آن حضرت گردن نهاده اند.

تمام مسلمانان عصر امام سجاد دلبستگى عاطفى شدید و وابستگى روحى عمیقى به او داشته و آموزه هاى مردمى او نیز در همه جهان اسلام امتداد پیدا کرده بود، جریان معروف سفر حج هشام بن عبدالملک و دیدن منزلت بالاى امام سجاد نزد مردم شاهد این مدعا است.

مردم آن عصر على رغم اختلافات در جهت گیرى ها و مذاهب به امام سجاد کاملا اعتماد داشتند و این اعتماد تنها از نظر فقهى و روحى نبود، بلکه او را مانند پدران بزرگوارش مرجع، پیشوا و در همه پیشامدها و مشکلات زندگى چونان پناهگاه امنى مى دانسته اند. به همین دلیل است که مى بینیم عبدالملک مروان براى حل مشکلى که در اثر رواج سکه هاى ضرب شده در روم در بازار اسلام ایجاد شده، و باعث جرأت پادشاه روم بر تهدید و خوار کردن مسلمانان گردیده بود به امام سجاد(ع)متوسل شده و از آن حضرت طلب یارى کرد.

تقدیر چنان بود که پس از شهادت پدر، مسئولیت رهبرى روحى جامعه به امام سجاد(ع) برسد، آن حضرت در نیمه دوم قرن اول هجرى به انجام چنین مسئولیتى همت گماشت، برهه اى که از حساسترین دوران هاى تاریخ اسلام در آن زمان بود در آن سالها جامعه هنوز تحت تأثیر موج عظیم فتوحات اسلامى بود، موجى که با عظمت معنوى و حماسه هاى نظامى و اعتقادى خود تخت و تاج قدرتهاى مسلط آن عصر چون کسرى و قیصر را متزلزل ساخته و ملت هاى مختلفى را با سرزمینهاى پهناور به این دولت و دین جدید ملحق کرده بود، فتوحاتى که در طول پنجاه سال مسلمانان را بر قسمت اعظم دنیاى متمدن آن روزگار حاکم ساخته بود.

امت اسلام در روزگار امام سجاد(علیه السلام) با دو خطر عمده مواجه بودند:

***************************«خطر اول»***************************

اولین خطرى که جامعه اسلامى را تهدید مى کرد گشوده شدن مرزهاى فرهنگى جامعه اسلامى به روى فرهنگ هاى گوناگونى بود که از سرزمین هاى فتح شده به سوى جامعه اسلامى سرازیر شده و ممکن بود ذوب شدن و از دست دادن اصالت امت اسلام را در پى داشته باشد، چنین عصرى نیاز مبرمى به یک حرکت علمى داشت تا اصالت فکرى و شخصیت ممتاز تشریعى امت اسلام را که برگرفته از قرآن و سنت بود در برابر فرهنگ هاى نو ظهور تحکیم و تأیید کرده و با کاشتن بذر اجتهاد شخصیت امت اسلام را اصالت بخشد.

این همان کارى بود که امام سجاد(ع) به انجام آن کمر همت بست، او مجلس درس خویش را در مسجد نبوى آغاز کرد و معرفت اسلامى را در قالب تفسیر، حدیث، فقه، علوم تربیتى و عرفان از چشمه سار علوم پدران پاکش به مردم ارزانى داشت.

چنین بود که این جلسات درس، عده اى از فقهاى مسلمان را تقدیم جهان اسلام کرده، پایه گذار مکاتب بعدى فقه اسلامى شده و سنگ بناى حرکت پویاى فقه گردید.

***************************«خطر دوم»***************************

دومین خطرى که جامعه اسلامى را در آن زمان تهدید مى کرد فراموش شدن ارزش هاى اخلاقى بود که پیامد جریان رفاه زدگى، دنیا گرایى و زیاده روى در استفاده از تجملات حیات محدود دنیا بود.

امام زین العابدین(ع) در مقابله با این خطر بزرگ که موجب لرزش شدید و از هم پاشیدگى شخصیت اسلامى جامعه از درون گشته و جامعه را از استمرار رسالت را « صحیفه سجادیه » خود باز مى داشت سلاح دعا را برگزید، از این رو است که مى توان به تعبیرى یک حرکت اجتماعى بزرگ دانست که ضرورت هاى جامعه، امام سجاد(علیه السلام) را به انجام آن واداشته بود جدا از اینکه این کتاب یک میراث الهى بى همتا است که تا ابد منبع فیض و مشعل هدایت و مدرسه تهذیب و اخلاق بوده و انسانیت همواره محتاج این میراث محمدى و علوى است، احتیاجى که روز به روز بهتناسب افزایش اغواگرى هاى شیطان و فریبندگى هاى دنیا فزونى مى یابد.

سلام و درود بر آن بزرگوار آن زمان که دیده به جهان گشود و آن گاه که فرشته شهادت را در آغوش کشید و آن هنگام که زنده برانگیخته مى شود.


«منبع:پیشوایان هدایت ج-6»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی