وبلاگی برای زندگی

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَّلیُِکَ الفَرَج

وبلاگی برای زندگی

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَّلیُِکَ الفَرَج

وبلاگی برای زندگی

در نشر مطالب کوشا باشید.
و نظر هم فراموش نشود...
یا علی....التماس دعا

آخرین نظرات

«میراث حضرت فاطمه زهرا (س)»(4)

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۸ ب.ظ

«مبانى و فلسفه احکام اسلام»

*********************************************
1_در خطبه معروفى که فاطمه زهرا(علیها السلام) در جمع صحابه ایراد فرمود و پس از ماجراى سقیفه ابو بکر را مورد اعتراض قرار داد، آمده است: بندگان خدا! شما مسئولانِ امر و نهى پروردگار و حاملانِ دین و وحى او و نمایندگان خدا بر خویشتن و مبلّغان او به سوى امت ها هستید. پاسدار حق الهى میان شما، و حافظ پیمان خداوند در دسترس همه شماست. آن چه پیامبر پس از خود میان امت به یادگار نهاده کتاب ناطق الهى و قرآن راستگو و نور آشکار و روشنایى پر فروغ است. کتابى که دلائلش روشن، باطنش آشکار، ظواهرش پر نور و پیروانش پر افتخارند. کتابى که پیروان خود را به بهشت فرا مى خواند، و مستمعان خویش را به ساحل نجات رهبرى مى کند، از طریق آن به دلائل روشن الهى مى توان رهنمون گشت، تفسیر واجبات او را دریافت و از محرّمات نهى شده اش اجتناب کرد و براهین روشن و کافى را بررسى و دستورات اخلاقى مجاز و مشروع را در آن، مکتوب یافت.

*********************


2_در همین خطبه به فلسفه قانونگذارى در اسلام پرداخته و فرموده است: خداوند ایمان را سبب تطهیر و پیراستگى شما از شرک، نماز را وسیله پاکى از کبر و غرور، زکات را موجب تزکیه نفس و افزایش روزى قرار داد. روزه را عامل تثبیت اخلاص، حج را وسیله تقویت آیین اسلام، عدالت را مایه هماهنگى و یکپارچگى دل ها، اطاعتِ ما را باعث نظام و سامان ملت اسلام، امامت ما را أمان از تفرقه و پراکندگى، جهاد را موجب عزّت و سر بلندى اسلام مقرّر داشت. صبر و شکیبایى را وسیله جلب پاداش حق، امر به معروف را ابزار اصلاحِ توده هاى مردم ،نیکى به پدر و مادر را موجب پیشگیرى از خشم خدا، صله رحم را وسیله افزایش جمعیت و قدرت، قصاص را مایه حفظ جان مردم، وفاى به نذر را موجب آمرزش، جلوگیرى از کم فروشى راوسیله مبارزه با کمبودها، نهى از شراب خوارى را سبب پاک سازى از پلیدى ها، پرهیز از تهمت و نسبت هاى ناروا را حجابى در برابر خشم و غضب پروردگار، ترک دزدى را براى حفظ نفس و تحریم شرک را براى اخلاص در بندگى خدا و ربوبیّت حق دانست .

*********************


3_احمد بن یحیى صوفى، از عبد الرحمان بن دیس ملائىّ،از بشیر بن زیاد جزرى، از عبد االله بن حسن، از مادرش فاطمه دخت امام حسین(علیه السلام)روایتى را در باب برخى مبانى قانونگذارى از حضرت زهرا(علیها السلام) نقل کرده که فرمود: هر گاه یکى از بندگان خدا بیمار شود خداوند به فرشتگانش فرمان مى دهد تا زمانى که بنده ام در بستر بیمارى است، از او قلم بردارید زیرا من او را در بستر نگاه داشته ام، یا جانش را مى گیرم و یا او را رها مى سازم.
راوى مى گوید: ماجرا را به یکى از فرزندان عبد االله بن حسن یاد آور شدم وى گفت: پدرم اظهار مى داشت: خداوند به فرشتگانش وحى مى کند، پاداش کارهایى را که بنده ام در دوران صحتش انجام مى داد برایش بنویسید.

*********************


4_على (علیه السلام) از فاطمه زهرا(علیها السلام) روایت کرده که آن مخدّره فرمود:
پیامبر خدا(ص) به من فرمود: اى محبوب دل پدر! نوشیدن هر مست کننده اى حرام و هر مست کننده اى شراب به شمار مى آید.

*********************


5_سلیمان بن ابو سلیمان، از مادرش اُمّ سلیمان روایت کرده که گفت: بر عایشه همسر پیامبر وارد شدم و درباره خوردن گوشت قربانى از او مسأله اى پرسیدم گفت: رسول خدا ابتدا از خوردن آنها نهى و سپس اجازه فرمودند.

على بن ابى طالب(علیه السلام) از سفرى به خانه بازگشت، فاطمه(علیها السلام)مقدارى گوشت قربانى براى او حاضر کرد، حضرت فرمود: مگر رسول خدا از خوردن گوشت قربانى نهى نفرمود . فاطمه(علیها السلام) عرضه داشت: رسول خدا اجازه استفاده از آن را صادر فرمود .
فاطمه(علیها السلام)اظهار داشت: على(علیه السلام) خدمت رسول خدا(ص) رسید و از آن حضرت در این زمینه پرسش نمود، رسول خدا(صلى االله علیه وآله وسلم) فرمود: مى توانید از گوشت همه قربانى ها از ذى حجه تا ذى حجه سال بعد استفاده کنید.


*********************

6_ از فاطمه زهرا(علیها السلام) دخت خاتم پیامبران(صلوات االله علیهم) روایت شده که از پدر بزرگوارش رسول خدا(ص)  پرسید: پدر جان! زنان و مردانى که در نماز خود سهل انگارى مى کنند چه کیفرى دارند؟
رسول خدا(ص) فرمود: فاطمه جان! مردان و زنانى که در مورد نماز خود سهل انگارى کنند، خداوند آنان را به پانزده عقوبت مبتلا مى سازد ،شش عقوبت دنیوى، سه عقوبت هنگام مرگ، سه عقوبت در قبر، و سه عقوبت در قیامت هنگام برانگیخته شدن از قبر دامنگیر وى مى شود. عقوبت هاى دنیوى: خداوند برکت را از عمر او برمى دارد، از برکاتِ روزى او مى کاهد، خداى عزّ وجلّ نورانیّت چهره شایستگان را از صورتش مى زداید، هر کارى انجام دهد بر آن پاداشى به او نمى دهد، دعایش به آسمان بالا نمى رود، مشمول دعاى خیر شایستگان قرار نمى گیرد، هنگام مرگ: با خوارى و ذلّت مى میرد، در حال گرسنگى جان مى دهد، تشنه کام از دنیا مى رود، و اگر از نهرهاى دنیا آب بیاشامد، عطش وى فرو نخواهد نشست. در قبر: خداوند فرشته اى را بر او موکل مى کند تا در قبر، او را آزار و شکنجه دهد، قبر، بر او تنگ مى گردد; قبرش را تاریکى فرا مى گیرد، در قیامت آن گاه که از قبرش برانگیخته مى شود، خداوند فرشته اى را بر او موکل مى کند تا او را در برابر دیدگان مردم به صورت، روى زمین بکشد، وى را شدیداً مورد حسابرسى قرار مى دهد، خداوند، به او نظر رحمت نخواهد داشت و وى را پیراسته نمى گرداند و عذاب دردناکى در انتظار اوست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۳۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی