وبلاگی برای زندگی

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَّلیُِکَ الفَرَج

وبلاگی برای زندگی

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَّلیُِکَ الفَرَج

وبلاگی برای زندگی

در نشر مطالب کوشا باشید.
و نظر هم فراموش نشود...
یا علی....التماس دعا

آخرین نظرات

«میراث حضرت علی (ع)» (12)

يكشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۴۲ ب.ظ

«اخلاق و تربیت از نظر حضرت علی(ع)»


*********************************************

امام(علیه السلام) به تربیت جامعه عنایت خاصى داشت و کوشید تا انحرافات ریشه دار 

و ژرف اخلاقى انسان ها را بهبود بخشد. از این رو، آن بزرگوار بر بیمارى اصلى انگشت نهاد و فرمود:

« ألا و إنّ حب الدنیا رأس کل خطیئة »

آگاه باشید، علاقه مندى به دنیا سرلوحه هر گناه است.

آن گاه سبب اصلى علاقمندى به دنیا را  آن زمانى که از علل و اسباب نهفته در آن

سوى توطئه بر ضد طرح هاى نبى اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)در مورد خلافت پرده

برداشت و راز و رمز به یغما بردن حکومت را از خود، باوجود روایات متواتر و

فراوانى که در این زمینه از رسول خدا(ص) رسیده و بر مسلمانان اتمام حجت شده بود

به روشنى بیان کرد چنین اعلام نمود: آرى، آن را خوب شنیده بودند و به خاطر داشتند، ولى زرق

و برق دنیا چشمان را خیره ساخت و زر و زیورش آنان را فریفت.

از جمله امور مترتب بر دوستى و علاقه مندى زیاد به دنیا، این است که انسان براى

رسیدن به آن چه دیگران در آرزوى رسیدن به آن هستند، ابزار مختلفى را به کار

مى گیرد، زیرا وقتى علاقه آدمى به چیزى تعلق گرفت او را کر و کور مى کند. به

همین دلیل خلفا براى توجیه بر تَن کردن رداى خلافت، به بهانه ها و دست آویزهاى

گوناگونى متوسل شدند که دلائل و براهین دندان شکن امام(علیه السلام)بر آن ها خط بطلان

کشید ولى آنان بر سر سختى موضعى که امام(علیه السلام)آن را محکوم ساخت، هم چنان

باقى ماندند.

و هر گاه از امام(علیه السلام)داروى سودمند و شفا بخشى براى مداواى سبب و عللى،

که انحرافِ را افزایش داده، درخواست کنیم حضرت آن را به گونه اى دقیق در خطبه

معروف به همّام به وصف مى کشد و از رازى که تقوا پیشگان را به این مرتبه از کمال

رسانده و در تقوا و پرهیز کارى تجسم یافته، پرده برداشته و مى فرماید:

« لقد عَظُم الخالق فى انفسهم فصَغُر ما دونه فى أعینهم »

آفریدگار، در روح و جانشان بزرگ جلوه کرد (به همین دلیل) غیر خدا در نظرشان کوچک است.

از این رو، شناخت واقعى خداوندِبزرگ،سبب پَستى و حقارت دنیا

در چشم بندگان تقوا پیشه اش مى گردد و اگر دنیا درچشم آن ها کوچک جلوه کند،

در تلاش و کوشش خود، دنیا را به دیده هدف نمى نگرند و

در پى به دست آوردن آن خود را به آب و آتش نزده، بلکه همانند على بن ابى طالب(علیه

السلام) بدان علاقه اى نشان نمى دهند، زیرا امام (علیه السلام) آن هنگام که قریش از سَرِ

جور و ستم به زمام خلافت رسیدند، از حق خویش گذشت و فرمود: عدّه اى بر این مقام بخل

ورزیده (بدون شایستگى آن را تصاحب کردند) و گروهى دیگر (ما) با سخاوت از آن صرف نظر کردند،

حاکم و داور، خداوند است و در قیامت بازگشت همه به سوى اوست.

از همین جا در جامعه اسلامى دو نوع اخلاق متفاوت شکل گرفت، یکى اخلاق نمونه

و بى مانندِ على(علیه السلام) که بر سیاست (هدف وسیله را توجیه مى کند) خط بطلان

مى کشید، دیگرى اخلاق خلفا که رسیدن به حکومت را به هر وسیله ممکن، مشروع و

قانونى مى دانستند به همین دلیل على(علیه السلام)نسبت به حکومت، رغبت نشان نداد ولى

دیگران براى دست یابى به آن، از هیچ تلاشى فرونگذاردند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی